środa, 6 maja 2009

Paradoks wyboru, czyli dlaczego mniej znaczy więcej.

W swojej książce ( The Paradox of Choice ) „Paradoks wyboru - Dlaczego więcej znaczy mniej”  Barry Schwartz udowadnia, że większy wybór towarów o podobnych właściwościach, przyczynia się do większych trudności przy podejmowaniu decyzji, a tym samym wywołuje większy stres wśród konsumentów.

Autor w książce opisuje badanie z wykorzystaniem słoików z dżemem. Badani mieli możliwość skosztowania dżemów z dwóch półek. Na jednej znajdowały się 24 słoiki z różnymi smakami, a na drugiej było tylko 6.
Okazało się, 3o % badanych dokonało zakupu dżemu z półki na której było tylko 6 słoików. Natomiast z półki na której było 24 różnych smaków dżemu, zakupu dokonało 3 % badanych.

Wniosek jest taki, ze większy wybór przyciąga z pewnością uwagę, ale niestety ma mniejszy wpływ na dokonaną transakcję.

Dlaczego tak się dzieje?

Na podjęcie decyzji potrzeba więcej czasu. Trzeba więcej rzeczy przemyśleć, dokonać wyboru, odrzucić możliwości, co z kolei wywołuje stres.

To doświadczenie skojarzyło mi się od razu z czytaniem książek i blogów. Im więcej ich czytam, tym większy wywołuje to we mnie stres. Ciekaw jestem co o tym sądzisz. Czy Ty również miewasz takie uczucie?

Im większy masz wybór, tym bardziej musisz zaufać swojej intuicji. Kluczem do zwycięstwa, będzie prawdopodobnie większe zaangażowanie i wsłuchanie się w swój wewnętrzny głos.

Myślę, że tę wiedzę mogłyby (raczej powinny) wykorzystać z powodzeniem firmy produkcyjne i zamiast oferować coraz to większą gamę nowych produktów. Powinny zatem, skupić na lepszej selekcji oferowanych wyrobów, poprawiając tym samym ich jakość.

Tak sobie pisząc ten tekst, wpadłem na myśl, że również i ja powinienem wykorzystać ten patent pisząc swojego bloga. He, he, zobaczymy jak mi pójdzie.

Na koniec jeszcze film z udziałem autora.


Podobne artykuły znalezione w sieci:

2 komentarze:

  1. Dlatego ja czytam tylko kilka dobrych blogów - w tym Twój :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak to dobry blog :) GRATULUJĘ. Powyższy tekst niezwykle ciekawy, zapraszam także na http://pannadziedziczka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń