niedziela, 3 sierpnia 2008

Dlaczego nie podejmujemy działań?

Większość z nas odwleka różne sprawy z myślą, ze jakoś to będzie, albo wierzy, że sprawy same się rozwiążą. Podświadomie jednak odczuwamy przy tym ogromny stres i nie potrafimy sobie z tym poradzić. Dlaczego tak się dzieje?
  1. Ponieważ boimy się złamać umowy zawartej z samym sobą. Co w konsekwencji może prowadzić do złości, frustracji, poczucia winy, wyrzutów sumienia.
  2. Drugim powodem może być źle określony cel, nieprawidłowo sprecyzowany, mglisty rezultat naszych działań. O wiele łatwiej jest wypełniać umowy, jeśli wiadomo na czym one polegają.
  3. Kolejny problem, to zbyt mała nagroda za wykonanie zadania. Warto przemyśleć tę kwestię i ustalić jak możemy się wynagrodzić, jeżeli wykonamy daną czynność w zaplanowanym terminie.
  4. Czwarty powód, często spotykany w dzisiejszych czasach, to przeciążenie obowiązkami. Duża ilość zadań do wykonania przytłacza naszą codzienność. Ale uwaga, obciążenia mogą wynikać z nieumiejętnego zarządzania zadaniami.
  5. Istotnym czynnikiem, który ma wpływ na proces decyzyjny naszych działań, to nasze wartości, którymi się kierujemy. Dlatego proponuję, żebyśmy się zastanowili i spróbowali sobie odpowiedzieć na pytanie: „jakie to dla mnie ma znaczenie”. Czasami warto odmówić komuś zrobienie czegoś, na rzecz zadań zgodnych z naszymi wartościami. Musimy nauczyć się „samodyscypliny”. Odnośnie zrozumienia „naszych” wartości postaram się napisać w innym artykule.
  6. Jest jeszcze jedna przyczyna, jaka przychodzi mi do głowy, nie bez powodu umiejscowiłem ją na samym końcu. Jest nią - nasze lenistwo.

Uwaga: Na drodze ku lepszemu zorganizowaniu, jest tzw. pułapka rozwoju profesjonalnego. Na czym ona polega?
Im lepiej wykonujemy swoje zadania, tym większe stawiamy sobie cele. To samo dotyczy naszych obowiązków służbowych. Doświadczenie moje pokazało, że za każdym razem kiedy realizowałem swoje plany sprzedaży na wysokim poziomie, to za każdym razem podnoszoną miałem poprzeczkę. Wniosek z tego, że czasami nie warto wychylać się aż nadto.
W większości firm, nie rozumieją, że człowiek nie może pracować przez cały czas na wysokich obrotach i potrzebuje czasami odpocząć, aby podładować „baterie”.
W rzeczywistości pracownik taki, jeżeli osiągał dobre wyniki, był wychwalany na forum i stawiany jako przykład, ale kiedy miał okres słabości, zwalniano go.
Trzeba znaleźć w tym wszystkim równowagę, w innym wypadku grozi nam wypalenie z powodu stresu.

Drogi czytelniku, jeżeli znasz jakieś inne powody odwlekania zadań, zachęcam do podzielenia się swoimi doświadczeniami.




1 komentarz:

  1. 7. Strach przed nieznanym. Czasami możemy odwlekać w czasie różne działania, ponieważ nie wiemy jakie przyniosą skutki. Obawiamy się negatywnych aspektów danego działania.
    8. Zbyt ubogi zasób informacji. Możemy odsuwać od siebie zamiar podjęcia działania, ponieważ nie wiemy od czego zacząć.

    To są moje główne czynniki deprymujące...

    OdpowiedzUsuń