wtorek, 28 kwietnia 2009

Blended learning – nowa era nauczania

Chciałbym zapoznać Cię z nową ideą nauczania, jaką jest blended learning.

Można dostrzec, ogromny rozwój i popularność tej metody na świecie.

Blended learning to metoda nauczania komplementarnego. Łączy w sobie elementy tradycyjnego nauczania (bezpośredniego) oraz nauczania nowoczesnego (przy użyciu komputera).
Takie połączenie tych dwóch środowisk ma na celu poprawienie warunków nauczania, by osiągnąć lepsze wyniki.
Daje to uczestnikom możliwość „bycia razem i oddzielnie”. Dzięki korzyściom, jakie płyną z nauki przez Internet, uczestnicy mogą komunikować się ze sobą niezależnie od czasu i miejsca.

Łączy się nowoczesne metody nauki, takie jak programy multimedialne, Video konferencje, telekonferencje, najczęściej online, z tradycyjnymi formami tj. zajęciami z trenerem.

Obecnie w Polsce metoda ta głównie wykorzystywana jest do nauczania języków obcych.
Sądzę jednak, że mogłaby również w pełni zaspokoić potrzeby wielu firm szkoleniowych.

Ogranicza się w ten sposób koszty takich szkoleń oraz oszczędza czas. Uczestniczy nie muszą dojeżdżać do hoteli, często położonych kilkaset kilometrów od ich miejsca zamieszkania. Elastyczność tej metody powoduje, że można ją wdrożyć w bardzo krótkim czasie.

Metoda BL, nie jest zupełnie nowym pomysłem. Idea wywodzi się ze świata biznesu i narodziła się pod koniec lat 90, kiedy to, grupa profesorów z Uniwersytetu Harvarda przeprowadziła szereg badań, żeby sprawdzić, w jaki sposób najefektywniej uczą się nowi pracownicy . Najistotniejszą rolę odgrywa tutaj oczywiście internet, źródło informacji i komunikacji między ludźmi. Badania wykazały, że ludzie bardzo wiele mogą się nauczyć w relacjach mniej formalnych niż klasa. Mimo wszystko nie da się całkowicie wykluczyć bezpośredniego kontaktu z nauczycielem. Badania wykazały, że około 60 proc. osób uczy się lepiej, jeżeli ma do wyboru kilka metod i umie je skutecznie połączyć.

Oto przykładowa strategia budowania Blended learning'u:

1. Zacznij naukę od wyznaczenia celu.
Twoją pierwszą myślą nie powinna być „ Jaką część mojego kursu powinienem umieścić on-line” , ale raczej: „ Co powinienem przekazać moim uczestnikom i po czym poznam, że ich tego nauczyłem”?

2. Stwórz poszczególne etapy materiału, które przekażesz swoim uczestnikom przed szkoleniem.
Zaznacz jaką wiedzę powinni zdobyć, by móc aktywniej uczestniczyć podczas bezpośrednich zajęć.

3. Stwórz poszczególne etapy materiału, które przekażesz w trakcie szkolenia (spotkania bezpośredniego). Kiedy spotkasz się bezpośrednio ze swoimi uczestnikami, możesz odwoływać się do wiedzy, którą przekazałeś im podczas nauki on-line, wykonując z nimi bardziej aktywne ćwiczenia.

4. Stwórz poszczególne etapy materiału, które przekażesz po szkoleniu. Dotyczy to takich działań jak: testy, quizy, zadania do samodzielnego rozwiązania itp.

5. Używaj wielu dostępnych form komunikacji.
Uczestnicy muszą odczuwać więź z tobą, jako osobą prowadzącą. Przykładowo, bądź dostępny na czacie on-line, w jakiś konkretny dzień tygodnia o określonej godzinie.

6. Zachęcaj do współpracy.
Uczestnicy mogą w niektórych momentach odczuwać znużenie danym szkoleniem. Ale im bardziej będziesz zachęcał ich do działania, tym większe uzyskasz zaangażowanie z ich strony.

7. Wykorzystuj zasoby sieci. Zważywszy na to jakie ogromne możliwości daje Internet, wykorzystaj to. Umieszczaj do Twoich szkoleń linki odnoszące się do dodatkowej wiedzy, filmów, audycji.

8. Korzystaj z pomocy specjalistów. Tworząc swój pierwszy BL możesz zauważyć, że brakuje Ci jakiejś wiedzy na dany temat. W takich momentach szukaj pomocy u osób, które tę wiedzę posiadają.

9. Uporządkuj treść. Każde szkolenie ma wiele części. Uporządkuj je w taki sposób, by było bardziej czytelne dla Twoich przyszłych uczestników.

Poniżej możesz obejrzeć krótki film prezentujący tę metodę.

Pozdrawiam.
Artur Rak

2 komentarze:

  1. Wiem, że blended learning jest już coraz częściej wykorzystywany nie tylko do szkoleń językowych, ale też biznesowych i z rozwoju osobistego. Nawet funkcjonują platformy, które można wykorzystać i które ułatwiają budowanie strategii, o której napisałeś (Moodle, Training Support). Bez tych platform chyba ani rusz, bo część e-learningowa musi być :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć, dzięki za komentarz.
    Wszedłem na stronę Training Support no i się rozczarowałem. Nic tam nie ma na tej stronie. To dopiero jakiś projekt i trudno cokolwiek powiedzieć na ten temat.

    Niemniej jednak, dzięki za informację na temat platformy Moodle (open source)

    https://moodle.org/?lang=pl

    Cześć e-learningowa może być, ale nie musi :)

    Pozdrawiam,
    Artur

    OdpowiedzUsuń